LAT
RUS
Latvija
Jūsu valsts:
ZIŅAS
OCTA
Ceļojumu apdrošināšana
KASKO
Īpašuma apdrošināšana
www.ban.lv
Svarīgākie notikumi OCTA nozarē 2010.gadā
03-Jan-2011
2010.gads obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) nozarē ir iezīmīgs ar zemākā cenu punkta sasniegšanu, neapdrošinātu transportlīdzekļu fiksēšanu ar fotoradariem, priekšlikumiem grozījumiem OCTA likumā, e-polises popularitātes pieaugumu, kā arī līdz šim lielākās zaudējumu atlīdzību prasības saņemšanu par neapdrošināta transportlīdzekļa izraisītu ceļu satiksmes negadījumu. Tā, atsaucoties uz Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētāju Juri Stengrevicu, ziņo portāls Nozare.lv.
Šogad OCTA apdrošināšanas polises Latvijā bija sasniegušas zemāko cenu līmeni pēdējo gadu laikā. Pēc LTAB aplēsēm, 2008.gadā viena apdrošināta diena autoīpašniekam izmaksāja vidēji 30 santīmu, 2009.gadā – vidēji 23 santīmus, bet šogad tikai 14 santīmus. Gada laikā OCTA polišu cenas samazinājušās par 39%, bet divu gadu laikā – pat par 53%. Saskaņā ar J.Stengrevica teikto nākamgad nepastāv objektīvi priekšnosacījumi tālākam OCTA cenu samazinājumam, jo apdrošinātāju izmaksas, tajā skaitā remontdarbu, ārstēšanās, rehabilitācijas un darba samaksas, cietušajiem par zaudējumu atlīdzināšanu vairs nekrītas un vērojams pat izmaksu pieaugums.
E-polises kļūst arvien populārākas
2010.gadā turpināja pieaugt OCTA e-polises popularitāte un arī pieejamība. Šā gada 11 mēnešu laikā internetā tiešsaistes režīmā ir iegādātas vairāk nekā 143 000 OCTA polišu, kas ir par 80% vairāk nekā 2009.gadā tādā pašā laika periodā. LTAB vadītājs uzskata, ka tā ir pozitīva iezīme, kas liecina par transportlīdzekļu īpašnieku paradumu maiņu un aizvien lielāku uzticēšanos tiešsaistē slēgtam līgumam.
Kopīgi ar Valsts policiju šogad ieviesta transportlīdzekļu, kuri ceļu satiksmē piedalās bez OCTA un derīgas tehniskās apskates, fiksēšana ar fotoradaru, kas samazinās neapdrošināto transportlīdzekļu īpašnieku vēlmi braukt bez OCTA, jo autovadītājiem palielinās risks tikt sodītiem par piedalīšanos ceļu satiksmē bez OCTA.
Šā gada septembra vidū LTAB kā OCTA garantijas fonda administrētājs saņēma līdz šim Latvijas vēsturē lielāko atlīdzības prasību gandrīz 210 000 latu apmērā par Latvijā reģistrēta un neapdrošināta transportlīdzekļa izraisītu negadījumu Īrijā 2006.gada septembrī, ko izraisīja 25 gadus vecs Preiļu rajona iedzīvotājs alkohola reibumā.
Virkne ierosinājumi grozījumiem OCTA likumā
2010.gads OCTA nozarē bijis nozīmīgs arī ar to, ka tika izstrādāti grozījumi OCTA likumā, kas paredz vairākas būtiskas lietas, lai pilnveidotu un sakārtotu OCTA sistēmu, kā arī precīzāk to pielāgotu Eiropas Komisijas direktīvu prasībām. Patlaban likuma grozījumi tiek izskatīti valdībā. Priekšlikumi paredz, ka OCTA polise būs jāiegādājas arī mopēdu un specializēto tūristu transportlīdzekļu īpašniekiem. Ierosināti arī citi grozījumi, kas paātrinās OCTA atlīdzības saņemšanu. Priekšlikumi likumā paredz arī precīzāk definēt kārtību, kas ļauj transportlīdzeklim neveikt tehnisko ekspertīzi, ja apdrošinātājs un transportlīdzekļa īpašnieks vienojas par servisu, kurā tiks veikti remontdarbi. Atrunāti gadījumi, kuros ekspertīze ir jāveic obligāti, piemēram, ja cietušais atlīdzību par transportlīdzekli vēlas saņemt skaidrā naudā.
Likuma grozījumos ietverts skaidrāks regulējums dažādām atlīdzību izmaksu situācijām. Paredzēts, ka turpmāk atlīdzību ar pievienotās vērtības nodokli (PVN) maksās tikai tajos gadījumos, kad tiek sniegts pakalpojums. Ja cietušais vēlēsies saņemt atlīdzību par transportlīdzeklim nodarītajiem zaudējumiem naudā, atlīdzība tiks izmaksāta bez PVN.
Papildus jau iepriekš minētajiem priekšlikumiem tiek plānots, ka apdrošinātājs pret negadījuma izraisītāju drīkstēs vērsties ar regresa prasību arī tad, ja ziemā ceļu satiksmes negadījums ir izraisīts ar transportlīdzekli, kuram negadījuma brīdī bijušas vasaras sezonai paredzētas riepas, un tam ir cēlonisks sakars ar negadījuma rašanos.
Plāno tiešās zaudējumu regulēšanas sistēmas ieviešanu
Būtisks ierosinājums OCTA likumā esot tiešās zaudējumu regulēšanas ieviešana, kas mainīs līdz šim ierasto zaudējumu atlīdzību pieteikšanas kārtību. Apdrošinātāji pēc brīvprātības principa varēs pievienoties šai sistēmai, tādējādi nodrošinot papildu pakalpojumus saviem klientiem. Jaunā kārtība paredzēs, ka ceļu satiksmes negadījumā cietušā transportlīdzekļa īpašnieks drīkstēs pieteikt zaudējumus savam apdrošinātājam, ja tas būs pievienojies tiešo zaudējumu regulēšanas sistēmai. iesa gan – tiešo zaudējumu regulēšana nebūs obligāta prasība visiem OCTA tirgus dalībniekiem. Tiek uzskatīts, ka brīvprātīgā pievienošanās tiešajai zaudējumu regulēšanas sistēmai varētu būt pirmais solis, lai nākotnē pakāpeniski ieviestu šādu zaudējumu atlīdzināšanas principu visiem tirgus dalībniekiem, bet pašlaik tas būs vairāk servisa pakalpojums klientu lojalitātes veicināšanai. „Galvenie ieguvēji no šīm izmaiņām būs cietušie, kuriem būs lielāka uzticēšanās sava apdrošinātāja piedāvātajam servisam un pieņemto lēmumu objektivitātei,” saka LTAB vadītājs.
octa
,
ltab
- Tags
OCTA & KASKO apdrošināšana
OCTA
OCTA Kalkulators
http://www.ban.lv
E-Octa apdrošināšanas kalkulators